De ironie van de selfie ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
 

PERSBERICHT

Hoe beïnvloedt de smartphone en de bijhorende beeldcultuur de kunst én de manier waarop we naar kunst kijken? Dat is het centrale thema van SCREEN IT, de vijfde editie van Stadstriënnale die vanaf 5 oktober te zien is in zowel Hasselt als Genk. Het hedendaagse kunstenfestival pakt er uit met meer dan 50 internationale kunstenaars en een disruptieve kijk op scherm-cultuur.

 

Kunst en scherm-cultuur? Nou, nou. Klinkt allemaal beladen. Laten we dan even een referentiewerk presenteren om het beeld meteen scherp te stellen: Obsolete Presence. Dit werk van de Duitse kunstenaar Aram Bartholl weerspiegelt het thema helemaal. Een drenkeling probeert, nog net een selfie  te maken... Smart. En dat ene scherm houdt je een spiegel voor, want #pictureperfect toch?

Stadstriënnale SCREEN IT wil als multidisciplinair kunstenfestival iedereen een spiegel voorhouden. “Met tal van referentiewerken, te zien in twee centrale exposities, namelijk één op de Corda Campus in Hasselt en de andere in C-mine Genk”, zegt  curator Pieter Jan Valgaeren. “Hedendaagse kunst die onze beeldschermcultuur duchtig in vraag stelt. Het gaat zowel om gevestigde namen  als jong, kritisch en aanstormend talent... en allemaal werken ze rond hot topics zoals fake news, Virtual Reality, Artificial Intelligence, privacy tot zelfs virtuele munten als bitcoins toe.” 

DUBBEL & PARALLEL
De dubbeltentoonstelling in Genk en Hasselt vormt de kern van SCREEN IT. “Daarin gaat het om een inhoudelijke, vaak esthetische of filosofische benadering van vijftig jaar schermcultuur waarin kunstenaars technologie gebruiken met een maatschappij kritische blik.” Daarnaast bieden tal van culturele partners in de twee steden een aanvullend, parallel programma afgestemd op de scherm-cultuur. 

Naast het werk van Aram Bartholl ook 'early adapters' als Tony Oursler (US) of Rodney Graham (CA). Maar ook het werk van jonge beeldenstormers als Olga Fedorova (RU), Derrick Adams (US), Tabita Rezaire (FR), Tabor Robak (US), Anna Ridler (UK), Molly Soda (US), Stefan Peters (BE), Hito Steyerl (DE), Mounir Fatmi (FR), Anahita Razmi (IR), Rafaël Rozendaal (NL) e.a. 

SLAPEN IN MEME
Of wat dacht je van een vriendelijke robot van Nam June Paik (KO), een gigantische installatie van fluxus-pionier Wolf Vostell (DE) of het kunstwerk ‘Netflix&Chill’ van Tom Galle (BE) waarin je in navolging van de meme kan ‘slapen’?

Verder ook een interactieve installatie rond geluk van Jonas Lund (SW), een anderhalf ton wegende staalconstructie van Karl Phillips (BE), frivole billen van Arvida Byström (SW) of het duurste Artificial Inteligence kunstwerk ooit van Mario Klingemann (DE). 

Lees meer over alle artiesten

 
 
 
image

NETFLIX & CHILL TESTEN?

Wil je het Netflix & Chill kunstwerk van Tom Galle zelf uittesten? Of een win-actie opzetten? Laat het ons weten. 

image
 
 
 

CURATOR PIETER JAN VALGAEREN
Pieter Jan Valgaeren is sinds 2015 artistiek directeur van de Stadstriënnale. Hij behaalde een Master Kunstgeschiedenis, een Bachelor Rechten aan de KU Leuven en een Master Intellectuele Eigendomsrechten aan de Hogeschool-Universiteit Brussel. Zijn onderzoek focust op het gebied tussen kunst, media-industrie en social Media. Als gastdocent doceerde hij aan universiteiten in Potsdam, Berlijn, Valetta, Genève en Madrid.

pieterjan@stadstriennale.be
(0032)486/532.498 
 
 
 

SCREEN IT vindt plaats van 5 oktober 2019 tot en met 5 januari 2020

CORDA CAMPUS
Kempische Steenweg 293
3500 Hasselt
België

C-MINE 
Evence Coppéelaan 91
3600 Genk
België

 
 
 

Stadstriënnale is een multidisciplinair kunstenfestival dat om de drie jaar op diverse locaties in Hasselt en Genk plaatsvindt telkens rond een bepaald thema. Na de voorbije drie 'Super'-edities en ‘Trademarks’ is het nu aan zijn 5de editie toe en zoekt actief de link op tussen kunsten en schermen. Het start op 5 oktober en loopt tot en met 5 januari 2020. Naast de twee centrale tentoonstellingen is er ook een uitgebreid parallel programma met meer dan 20 partners.

SCREEN IT stelt de scherm-cultuur centraal met de vraag: 'Hoe beïnvloedt de smartphone en de bijhorende beeldcultuur de kunst én de manier waarop we naar kunst kijken?' Verwacht je aan twee exposities, eentje in C-mine Genk en de andere op Corda Campus in Hasselt. Goed voor meer dan 50 internationale kunstenaars die werken rond actuele thema’s zoals fake news, Virtual Reality, Artificial Intelligence, privacy,...